المنتدى الرسمى لمحبى عماد متعب

اخبار المظاهرات ف الاسكندرية       واستفتاء هام لازم تقول رأيك 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا اخبار المظاهرات ف الاسكندرية       واستفتاء هام لازم تقول رأيك 829894
ادارة المنتدي اخبار المظاهرات ف الاسكندرية       واستفتاء هام لازم تقول رأيك 103798

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

اخبار المظاهرات ف الاسكندرية       واستفتاء هام لازم تقول رأيك 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا اخبار المظاهرات ف الاسكندرية       واستفتاء هام لازم تقول رأيك 829894
ادارة المنتدي اخبار المظاهرات ف الاسكندرية       واستفتاء هام لازم تقول رأيك 103798

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أول منتدى خاص بالنجم عماد متعب على شبكة الإنترنت www.Emadmet3b.fr-bb.com

jasy_ahly
Oomnia
soso99
MODY_AHLY
8 مشترك

اخبار المظاهرات ف الاسكندرية واستفتاء هام لازم تقول رأيك

MODY_AHLY
    MODY_AHLY
    عاشق ماسي
    عاشق ماسي

اخبار المظاهرات ف الاسكندرية       واستفتاء هام لازم تقول رأيك Empty اخبار المظاهرات ف الاسكندرية واستفتاء هام لازم تقول رأيك

مُساهمة من طرف MODY_AHLY الأربعاء يناير 26, 2011 11:40 pm

على طريقة القط والفأر، نظم مئات المتظاهرين والنشطاء عددًا من المسيرات الفجائية في 3 مناطق بشرق ووسط الإسكندرية وغرب الإسكندرية، لتذكير المواطنين بمسيرة "يوم الغضب"، وقاموا بتوزيع منشورات حثوا فيها المواطنين على ثورة "غضب جديدة" الجمعة القادمة، بعد أن تركوا الأجهزة الأمنية متمركزة بميدان المنشية وذهبوا إلى مناطق أخرى عشوائية بعيدة عن أعينهم.

وذلك جاء بعد أن أحكمت الأجهزة الأمنية قبضتها علي وسط المدينة، وألقت القبض على عدد ما يزيد عن 50 مواطنا في منطقة المنشية والميادين المحيطة بها، واستنفر الأمن تحسباً لأي تجمعات مقرر تنظيمها حسب إعلان النشطاء والمواطنين "يوم الغضب" عن استمرار الاحتجاجات.

وألقت الأجهزة الأمنية على قرابة 200 متظاهر وناشط على مدار اليوم، من بينهم عبد الرحمن الجوهري، منسق حركة كفاية بالإسكندرية، وجون ألبرت، ويوسف شعبان، الناشط والمحرر بجريدة البديل، وأحمد ممدوح، المحامي وعضو حركة الاشتراكيين الثوريين، وإيمان حسان، عضو حركة شباب 6 أبريل، فيما أصيب محمد عبده، أحد أعضاء حزب الكرامة بالإسكندرية بإصابات في وجهة.

ورصدت "الشروق" عمليات تفتيش ذاتية واسعة للمارة بمنطقة بوسط المدينة من خلال اعتراض كل من يحمل حقيبة "شنطه" والعبث بمحتوياتها، بالإضافة إلى فحص هوية الجالسين على المقاهي العامة والكافيتريات بميدان سعد زغلول بمنطقة محطة الرمل، والشوارع المجاورة لها.

وبدأت قيادات الأجهزة الأمنية بعمليات تمشيط واسعة النطاق، حيث أغلقت قوات الأمن عددًا من مداخل السيارات والشوارع الجانبية، وسادت حالة من القلق والترقب بين أوساط المواطنين، وحاصرت قوات ضخمة من الأمن بأشكالها كافة المنطقة تحسبا لمظاهرة منتظرة قام النشطاء بالإعلان عنها صباحا.

وعلمت "الشروق" أن أوامر عاجلة قد صدرت من الأجهزة الأمنية لأصحاب المقاهي والعاملين فيها بالإبلاغ عن أي مشتبه فيه يحمل أي منشورات أو أوراق تحض على التظاهر أو التجمعات، مهددين إياهم بالاعتقال حال عدم تنفيذ التعليمات.

كما منعت الشرطة الباعة الجائلين من التواجد على الأرصفة وفي الحدائق، بالإضافة إلى انتشار المخبرين في المقاهي وأمام مجمع المحاكم للقبض على أي مشتبه به ومنع أي تجمعات صغيرة من قبل المارة.

وبعد 4 ساعات من "تذنيب" الأجهزة الأمنية، انطلق النشطاء المنادين بالتغيير، والرافضين لتردي الأوضاع الاقتصادية، في مسيرة، شملت قرابة 500 فرد، بمنطقة غربال بدائرة الرمل، متوجهة نحو ميدان الساعة، "أبو سلميان"، وبعد قرابة نصف ساعة من بدء المسيرة تمكنت عناصر أمنية سرية من إجهاضها وإلقاء القبض على العشرات من المتظاهرين، بعد مطاردتهم في الشوارع الجانية.

ونقل العشرات من عمال شركة مساهمة البحيرة بالإسكندرية، اعتصامهم إلى المشاركة في المسيرة الاحتجاجية المؤيدة ليوم الغضب، وذلك بعد أن كانوا قد نظموا اعتصاما مفتوحا أمام أسوار الشركة، بعد ما أغلقت أبوابها بمنطقة "حجر النواتية"، وذلك في شارع أحمد أبو سليمان.

ومن ناحية أخرى تحقق نيابة شرق الكلية برئاسة المستشار عادل عمارة، المحامي العام لنيابة شرق الإسكندرية، مع 64 متظاهرًا، و12 مصابًا شاركوا في مسيرة الغضب أمس الأربعاء.

هذا وبات من المؤكد أن توجه إلى هؤلاء المتظاهرين أربع تهم هي مقاومة السلطات والتعدي على موظف عام أثناء تأدية وظيفته وتخريب وإتلاف الممتلكات العامة والتجمهر وتعطيل المرور وتكدير السلم والأمن العام.

وطالب دكتور عقيد محمد محفظ، ضابط وأفراد الشرطة عدم الانصياع وراء أوامر وتعليمات تخالف الدستور، قائلا: لا يجوز قانونا الاعتداء على المظاهرات السلمية، وذلك الاعتداء مخالف للقانون ويعرض الذين قاموا بتنفيذ تلك الأوامر للمساءلة القانونية.

وحذر محفوظ بوصفة ضابط سابق، أفراد الشرطة، أنه ساعة الجد لن يدافع الذين قاموا بتوجيه التعليمات لكم عنكم؛ وكل ضابط وفرد شرطة يعلم بأن الداخلية لا يحمى فيها إلا الورق والمستندات، أما التعليمات الشفوية التي تخالف القانون، وساعة الجد الكل يتنصل منها.

بصراحة ولازم اللى يدخل يقول راية

انت مع المظاهرات والتغيير دة ولا لا
    soso99
    soso99
    عاشق مميز
    عاشق مميز

اخبار المظاهرات ف الاسكندرية       واستفتاء هام لازم تقول رأيك Empty رد: اخبار المظاهرات ف الاسكندرية واستفتاء هام لازم تقول رأيك

مُساهمة من طرف soso99 الخميس يناير 27, 2011 12:51 am

طبعا انا مع التغيير والمظاهرات والاعتراض هي الحل الوحيد الي قدمنالان لازم الوضع في البلد تتغير.
    Oomnia
    Oomnia
    عاشق ذهبي
    عاشق ذهبي

اخبار المظاهرات ف الاسكندرية       واستفتاء هام لازم تقول رأيك Empty رد: اخبار المظاهرات ف الاسكندرية واستفتاء هام لازم تقول رأيك

مُساهمة من طرف Oomnia الأربعاء فبراير 02, 2011 2:12 pm

طبعا معاهم و مع التغـــــــــــــــير
    و المظاهرات الحل الوحيـــــــــــــــــــــــــــــد
    MODY_AHLY
    MODY_AHLY
    عاشق ماسي
    عاشق ماسي

مُساهمة من طرف MODY_AHLY الأربعاء فبراير 02, 2011 4:29 pm

ميرسى ليكو ولردودكوا

ودى وجهات نظر
    jasy_ahly
    jasy_ahly
    عاشق ماسى + فارس السيرة
    عاشق ماسى + فارس السيرة

مُساهمة من طرف jasy_ahly الخميس فبراير 03, 2011 3:39 pm

انا مع التغيير اه
    ومع المظاهرات السلمية
    لكن لا مع الخراب ولا عدم الأمان اللي بنعيشه دلوقتى
    eman_emo89
    eman_emo89
    مشرفة قسم أخبار الفن + الأغانى والألبومات
    مشرفة قسم أخبار الفن + الأغانى والألبومات

مُساهمة من طرف eman_emo89 الجمعة فبراير 04, 2011 1:30 am

jasy_ahly كتب:انا مع التغيير اه
    ومع المظاهرات السلمية
    s.team jacob
    s.team jacob
    عاشق ذهبي
    عاشق ذهبي

مُساهمة من طرف s.team jacob الجمعة فبراير 04, 2011 5:51 am

انا مع كل الشعب اللى بيعملوه هو الصح و اذا كان الريس مش همه البلد تولع يبقى ينسى طيبه الشعب دا
    انا مع المظاهرات مع الشعب ومع التغيير و ضد الريس
    Gana_ahly
    Gana_ahly
    عاشق ماسي
    عاشق ماسي

مُساهمة من طرف Gana_ahly الجمعة فبراير 04, 2011 6:29 am

jasy_ahly كتب:انا مع التغيير اه
    ومع المظاهرات السلمية

مش هعلق ع كلامكـ ياسلمى عشان انتى اختى الصغيره
    s.team jacob
    s.team jacob
    عاشق ذهبي
    عاشق ذهبي

مُساهمة من طرف s.team jacob السبت فبراير 05, 2011 12:17 pm

مالو كلامى يا جانا
    MODY_AHLY
    MODY_AHLY
    عاشق ماسي
    عاشق ماسي

مُساهمة من طرف MODY_AHLY السبت فبراير 05, 2011 6:27 pm

ماتتخنقوا وانا موجود
    slmah sleem
    slmah sleem
    عاشق ماسي
    عاشق ماسي

مُساهمة من طرف slmah sleem السبت فبراير 05, 2011 9:58 pm

المظاهرات فى الاول كانت مفيدة وفعلا قدروا يغيروا ولكن انا اكيد مع ان الرئيس يكمل فترة الولاية بتاعته ومع الانتقال السلمى للسلطة وهو ده الحل الوحيد عشان ميحصلش مشاكل اكتر من كده يعنى تخيلوا ان الرئيس تنحى النهارده ... المشاكل هتتحل ؟؟؟ ابدا الخراب هيعم اكتر

يا جماعة اقروا التاريخ كويس مفيش ثورة بتنجح بجد الا اذا كانت منظمة يعنى عارفين لو شيلنا فلان مين اللى هيمسك مكانه زى ثورة يوليو كده محصلش فيها مشاكل بالعكس الشعب كله كان وراءها لكن دلوقتى لو الرئيس مشي هنلاقى ناس امثال البرادعى كده عايزين يمسكوا الحكم والدنيا هتبقي فوضى احنا بقالنا حوالى عشر ايام اهو مش عارفين نروح شغلنا ولا حتى ننزل من البيت تخيلوا لو الحالة دى استمرت اكتر من كده البلد هتتشل تماما ومش هنعرف نصلح الخسائر اللى هتحصل بعد كده

احنا كان هدفنا اننا نطلع خطوة لقدام كده رجعنا ميه لوراء

بجد الشباب اللى فى التحرير لازم يخلى الميدان خلاص كل اللى هما كانوا عايزينه اتعمل والرئيس دلوقتى وجوده مهم عشان التعديلات الدستورية هو اللى لازم يعملها مفيش حد تانى ينفع يعملها مكانه

ياريت نتعلم من اقرب المواقف لينا .. تونس لحد دلوقتى من غير رئيس

هل احنا عايزين نبقي كده ؟؟؟

شكرا على الموضوع يا مودى
    Oomnia
    Oomnia
    عاشق ذهبي
    عاشق ذهبي

مُساهمة من طرف Oomnia الأحد فبراير 06, 2011 12:06 am

انا معاكى يا سلمى لو مبارك ساب البلد هتخرب اكتر من الاول بس ف 6 الشهور دى بس

امابالنسبة للناس الى ف التحررير كنا بنقول ان (الرجالة ماتت ف الحرب) دلوقتى اتاكدنا ان لسة ف رجالة ف مصر

الناس الى ف الميدان دول اهليهم ماتو و هما ف حضنهم لو انتى كنتى هناك ف الميدان و بعد الشر اختك ابوك اومك صحبك صحبتك ماتو هناك كنت هترجع !!! ع ما اظن لا كنت هتولعها نار

صح!!

و الناس الى ف الميدان فيهم الى مش لاقى اكل و فيهم الى مش لاقى ينام ع حاجة حلوة و فيهم الى مش بيشتغلو و فيهم الى عاوز فلوس و فيهم الغنى و فيهم الفير و فيهم المتوسط و كل و احد لية مطال هل حسنى حقق لينا اى امل ف 30 سنة دول

طلع وقت المظاهرات قريب و استقال الحكومة باقى ف فساد اكتر من الاول

و المسجونين بقو يتهجمو ع بيوتنا

هل هو كدة صلح حاجة

انا و انتى عارفين ناكل و نام و نشرب ف ناس بتنام مش بتكون و كلة دا عيب ف مين ؟؟؟!!!1 مش ف رئيس الدولة ولا ف اية بالظبط

عاوزين حسنى لية بقى !!! عشان البلد تعم عليها العم و الهم تانى و الخراب

مع احترامى لى رئيك طبعا يا سلمى

وشكرا يا مودى ع التوبيك

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد سبتمبر 22, 2024 2:29 am