المنتدى الرسمى لمحبى عماد متعب

:...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا :...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة 829894
ادارة المنتدي :...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة 103798

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

:...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة 613623
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي
سنتشرف بتسجيلك
شكرا :...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة 829894
ادارة المنتدي :...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة 103798

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أول منتدى خاص بالنجم عماد متعب على شبكة الإنترنت www.Emadmet3b.fr-bb.com

بطه
احمد الدلجمونى
6 مشترك

:...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة

احمد الدلجمونى
    V - I - P + مقتفى أثر الأولين

:...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة Empty :...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة

مُساهمة من طرف احمد الدلجمونى الإثنين ديسمبر 17, 2007 5:09 pm

اولا كل سنه وانتم طيبين بمناسبه عيد الاضحى الطيب المبارك

انا جيبلكم قصه جديده النهرده مكون من عدة مشاهد
    القصه كان كاتبها واحد صاحبى فى المنتدى بتاعه
    وانا استأذنته انى اجيبها هنا وهو مرفضش طبعا لانه من عشاق منتعب هو كمان

والقصه يعنى هى فكرة من احداث واقعية حصلت وبتحصل مع شباب مصر وان شاء الله تطلع كويسة وهى شوية كوميدى على دراما واكشن كدة يعنى ونشوف بقى فى الاخر هتطلع ايه يلا نتابع...

المشهد الاول:_

نهار داخلى فى شقةخالد :

يصحى خالد ويبدا يوم جديد من حياته اللى بقت كلها تقريبا شبه بعض بعد التخرج وطبعا الركنة والعطلة فى الحياة بدون اى هدف او مستقبل بس كان جواه الطموح والامل فى الله وبكرة كبير جدا زى اى شاب فى مصر...ويدور خالد على الشبشب وهو تقريبا بيحاول يفتح عينه ويستقبل يومه...

مش عارف انا بس بيروح فين مانا راكنه هنا قبل ما انام بالليل ايه بيسهر برة من ورايا ولا ايه فين بس اه اهو ادخل بقى يووووه طبعا بتطوح من السهر طول الليل ماشى ماشى من بكرة هنام واربطك فى رجل السرير وابقى ورينى بقى هتتحرك ازاى...

يدخل خالد ويتوضا ويخرج يصلى ركعتين الصبح وهو بيسلم يسمع صوت زى صوت الملايكة بيدعى وبيقول...روح يا ابنى ربنا يوفقك ويكرمك وينولك كل اللى فى بالك ويحبب فيك خلقه ويوقفلك ولاد الحلال قادر يا كريم...

ويبتسم خالد ابتسامة رضا وراحة بعد ما سمع دعوات امه ويقوم يحضنها ويبوسها على راسها ...ايوة كدة يا امى ادعيلى والنبى احسن العملية كدة نشفت وطولت على الاخر بقالى خمس سنين متخرج ومعملتش اى خطوة فى حياتى تفيد مستقبلى...

الام وهى بتطبطب وتقوم خالد من على الارض اصبر يا ابنى ان شاء الله ربنا هيوفقك ومرة من المرات ان شاء الله كله هيبقى تمام متقلقش بس قولى يا خالد...هى دى المرة الكام اللى تروح تقدم على وظيفة ويقولولك تعالى اعمل انتر فيو وما يردوش عليك اصل انا بطلت اعد وراك بعد المرة التاسعة...

خالد وهو بيضحك ضحكة سخرية : ...ايه يا ماما فى ايه ما انتى كنتى ماشية كويسة وزى الفل وبتدعيلى وروح يا ابنى وتعالى وكدة ايه الخفة اللى على الصبح دى بس ما انتى عارفة على ايدك كل مرة بيدوا الوظيفة لحد معاه وسطة جامدة يا بيطلبوا مؤهلات مش معايا اساسا خالص يا اما بيدوها من غير واسطة او مؤهلات بس فى الحالة دى بتاخدها بنت تكون امورة...

هههههههه انا بضحك معاك متقلقش يا خالد والله ان شاء الله مرحلة وتعدى وربنا مش هيسيب حد بيعمل اللى عليه وبيسعى اكيد فى الاخر هيكافاك بحاجة ولا كانت لا على البال ولا على الخاطر...الله عليكى يا ماما يا جامدة ايوة كدة ارفعى معنوياتى يلا انا سيبها على ربنا...

الام وهى حزينة شوية...انت عارف يا ابنى انا نفسى اشوفك وافرح بيك وتبقى احسن الناس انت واختك داليا قبل ما يجرالى حاجة واحصل ابوك الله يرحمه...
    حازم وهو ماسك ايد امه: الله يرحمه وربنا يخليكى لينا يا ماما والله ان شاء الله هتشوفينى احسن الناس واشجع الناس وكل حاجة مع الناس وهجوزلك داليا وهتفرحى بيها وتربيلها عيالها كمان ماهى هتيجى ترميهوملك انا عارف هى بتعمل حاجة بنفسها ابدا ...الحاجة الوحيدة اللى بتعتمد على نفسها فيها الاكل..

وتدخل داليا وهى بتحاول تفتح عينيها بالعافيةوبتتاوب: صباح الخير يا قوم...يرد خالد: قوم ايه انتى داخلة على سوق عكاظ وبعدين ايه بتتاوبى ولا بتكشفى على زورك فى ايه مش كدة يعنى احنا لسه الصبح وبعدين صاحية بدرى يعنى مش عوايدك وايه صاحية على سيرة الجواز ايه رامية ودنك ومسروعة عليه اوى...

وترد داليا باستهزاء وسخرية: وانا عارفة انام منك انت وامك صوتكو اد كدة على الصبح بعدين جواز ايه يابو جواز انت بلاش ارف انا بقى قاعدة على قلبكوا ولا زهقتوا منى...و ترد الام: احنا نزهق منك بردو انا عمرى ما زهقت منك يا حبيبتى دة انتى خنقة طول عمرك يا سلام انت يا خالد زهقان منها...
    خالد : لا اطلاقا انا طهقان منها بس بنت برطة كدة وكسولة على راى بابا الله يرحمه...

داليا : بروطة طيب يا عم النشيط رايح فين على الصبح كدة..
    خالد : عندى انتر فيو ادعيلى...داليا : اكيد ماما قامت بالواجب بعدين انا مكسلة ادعى بصراحة بس قولى صحيح هى دى المرة الكام تقدم فيها على وظيفة ويقولولك تعالى اعمل انتر فيو ويقلبوك بعدها...
    خالد : حتى انتى كمان يا بروطة...داليا: اصل انا اخر مرة عديت وراك كان 11 وبطلت اعد بعد كدة...
    خالد : لا بصى بقى انا اسيبك مع ماما وانزل انا بقى بالورق بتاعى عشان اروح اشوف مستقبلى يلا يا ماما عايزة حاجة...
    الام : لا يا ابنى روح ربنا يوفقك يا حبيبى لا اله الا الله ... خالد : محمد رسول الله...

داليا : يا عم انزل بقى انت محسسنى انك رايح ليبيا...خالد:خليكى انتى براحتك بكرة لما العملية تمشى معايا هتجرى ورايا عشان اعبرك واحن عليكى بحاجة ولا هعرفك
    داليا: يا عم اجرى انا هكسل اصلا اجرى وراك...

ويخرج خالد وينزل عشان يروح يعمل الانتر فيو وهو المرة دى معلق امل كبير اوى لانه نفسه يعمل حاجة لامه واخته لانهم امانة فى رقبته خصوصا بعد وفاة ابوهم...

وخالد خارج من العمارة يسمع صوت بينده عليه : خالد...خالد...
    ايوة يا داليا فى ايه...مفيش ماما بتقولك اخدت ورقك معاك كله...ايوة كله معايا بس معقول داليا تفتح الباب وتخرج على السلم وكمان تنادى ايه المجهود الجبار دة...
    داليا : يا رخم حبيت اقولك ربنا يوفقك...
    خالد : طمعتى فى الفلوس صح قولتى بدل ما اجرى وراه ادام انا اثبته من دلوقتى...
    داليا : امشى يلا يا رخم انت بس خد بالك من نفسك...
    بطه
    بطه
    عاشق ماسي
    عاشق ماسي

:...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة Empty رد: :...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة

مُساهمة من طرف بطه الإثنين ديسمبر 17, 2007 5:27 pm

حلوة اوى يا احمد تسلم ايدك
    احمد الدلجمونى

:...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة Empty رد: :...الهجرة الى المجهول..., قصة من واقع الحياة

مُساهمة من طرف احمد الدلجمونى الإثنين ديسمبر 17, 2007 6:28 pm

ميرسى يا بطه
    ان شاء الله قريبا ابقى اجيب الجزء التانى
    yoyo123
    yoyo123
    مشرفة قسم الشعر والخواطر
    مشرفة قسم الشعر والخواطر

مُساهمة من طرف yoyo123 الإثنين ديسمبر 17, 2007 6:56 pm

مرسي يا دلجم
    مع اني مابحبش القصص الي ليها اجزاء
    بزهق
    ماتكتبها لي كلها وتخلصني
    احمد الدلجمونى

مُساهمة من طرف احمد الدلجمونى الإثنين ديسمبر 17, 2007 11:49 pm

شكرا يا يويو

بس لو نزلتها كلها الناس هتدخل هتلاقيها طويله فهتكسل تقراها اصلا

فمشهد مشهد احسن
    alaa zaki
    alaa zaki
    عاشق ماسي
    عاشق ماسي

مُساهمة من طرف alaa zaki الثلاثاء ديسمبر 18, 2007 12:37 pm

حلوة اوى سلم ايدك يادلجم
    منتظرين الباقى

لولو المتعبة
    احمد الدلجمونى

مُساهمة من طرف احمد الدلجمونى الثلاثاء ديسمبر 18, 2007 3:06 pm

ان شاء الله الباقى جى
    احمد الدلجمونى

مُساهمة من طرف احمد الدلجمونى الثلاثاء ديسمبر 18, 2007 3:33 pm

المشهد الثانى:

نهار خارجى فى الشارع اللى ساكن فيه خالد:

ينزل خالد وادام عمارة جنبه بيتهم ينده : على .....يا على...الله يخربيتك هتاخرنا مفيش فايدة فيك...ياااااااااااااا على ويخرج واحد من جيران على ويزعق لخالد: يا ابنى انت مكتوب علينا كل يوم ولا ايه انت مش بتيجى تصحى صاحبك انت بتصحينا احنا....معلش يا عم الحج اسف بس اصل...اصل ايه وفصل ايه ما تكلمو يا ابنى على الموبيل امال هو اخترعوه ليه...يعنى يا عم الحج هما اخترعوه عشان يصحوا بيه على وبعدين انا معيش رصيد اكلمه ولو سبتنى اصحيه هنروح نمتحن ونشتغل ونشحن ويبقى معانا رصيد نكلم بعض براحتنا...ويدخل الجار وهو بيتمتم بعبارات مش مفهومة ويرزع وراه الشباك...

ويكمل خالد ولسه هينده تانى يا عل.....ايوة يا ابنى خلاص خلاص نازل وبعدين وطى صوتك انت مش شايف الساعة كام لسه الناس مرحتش المدارس...والله طب يا بارد انزل بس وانا اوريك...يبتسم على ويقول لخالد حاضر نازل...

وينزل على ويسلم على خالد...صباح الخير يا ابنى...صباحك زى وشك...ويضحك على اوى...ايوة اضحك اوى انا عارف ان انت كنت واقف وانا بشد مع عم سباعى جاركو اللى مستقصدنى مش كدة...ايوة كنت واقف ما انت عارف بتفاءل لما اليوم يبتدى مع خناقتك مع عم سباعى...ماشى يا على اتفائل براحتك المهم جيبت كل اوراقك...ايوة جيبت كله متقلقش...ماشى انت عارف احنا رايحين فين المرة دى...هنروح فين يعنى يا خالد اهو زى كل مرة هنروح مقابلة يسالونا شوية اسئلة محفوظة وهنرجع عادى يعنى...يا ساتر يا رب هو انت كدة متفائل ركز المرة دى عايزين ناس تشتغل فى السياحة يعنى عايزين ناس تسافر شرم او الغردقة ومعنى كدة الواسطة ملهاش لازمة لان العيال بتوع الواسطة مش هيروحو الاماكن البعيدة دى يشتغلو هما بيروحوها يقضو فيها وقت لطيف وخلاص...صح معاك حق بس احنا روحنا قبل كدة يا خالد مع اننا مش عيال من دول وجدعان اوى...

يا فالح احنا روحنا نشوف بس ايه المكان اللى بنسمع عنه دة انه فى مصر...معاك حق يا خالد انا كنت بسمع عن شرم دى وفاكرها فى الاردن بس صدقت لما روحنا...صدقت ازاى يعنى...اصل كان فى لوحة مكتوب عليها شرم 90 كيلو...وانت كدة صدقت طب ما كنت قعدت فى بيتكو وصورتلك انا اللوحة دى...مش الكرة يا خالد...بس مش طالبة غباء على الصبح تانى حاجة متفائل بيها ان الاماكن بردو بعيدة شرم وبتاع يعنى مش هنلاقى بنات متقدمين خالص مين هتروح يعنى فى المنفى دة لوحدها...صح بردو معاك حق ولو ان اليومين دول البنات بيروحو اى مكان دول حتى بيروحو اسكندرية...

اسكندرية...ايه يا خالد مالك مش طايقلى كلمة كدة ليه...طايقك دة انت حبيبى والله بس انزل زق بقى العربية عشان حرقنا كلام كتير والبنزين شكله خلص..هو كل يوم ازق ازق يا عم بيعها بقى وريحنا منها...اوعى تقول الكلمة دى تانى ابيع دودو حبيبتى دى عربية اصيلة هى بس بتدلع عليا شوية...هى تدلع وانا اللى يجى على دماغى بقى دلعها المرق دة...

يزق على العربية وتشتغل ويركب ويسافروا من اسماعيلية للقاهرة وكلهم امل وخصوصا خالد لان وراه مسئولية كبيرة شايفها فى امه واخته اللى تقريبا عايش عشان عايز يريحهم ويسعدهم...

المشهد الثالث : نهار داخلى فى الشركة :

ويوصل خالد وعلى مكان الشركة فى مدينة نصر.: يلا يا ابنى انزل واقرا الفاتحة كدة وركز وجوة اوعى تتلخبط تقريبا كل الاسئلة هتبقى اسمك ايه وعرف نفسك بالانجلش اقعد كدة راجع الجملتين اللى محفظهوملك...متقلقش يا خلود انا فى الانجلش نار...اوعى الولعة ماشى يا عم يلا ادخل ولعها جوة...ويدخل حازم وعلى الشركة ويتفاجو بالمنظر اللى ااغريب دة :

صفين طوااااااااال كلهم بنات ومفيش غير ولد واحد بس عامل صف لوحده....هو دة يا عم خالد اللى مش هيكون فيه بنات خالص وشرم بعيدة ومنفى وبتاع...ايدا فى ايه على احنا جينا شركة غلط دول اكيد عايزين ممرضات...لا يا حبيبى هى الشركة اهى واسمها اهو وشعارها اللى على الورق اللى معاك هو هو...الله امال الرجالة خلصت ولا ايه ولا هما بالليل شغلو كل الشباب ومفضلش منهم حد عاطل...طب كنا صحينا بدرى شوية يا خالد كانو شغلونا معاهم...بقولك ايه اسكت خالص بقى الله يحرقك ويحرق عم سباعى بتاعك اللى ودانا فى داهية دة تعالى ورايا وانت ساكت نروح نكلم الولد الوحيد دة هو اللى هيدلنا...

ويمشى خالد ووراه على وكل البنات واقفين وبيبصلهم نظرة سخرية كانهم جم مكان مش من حقهم يجوا فيه ويقربو من صف الولاد الوحيد واللى مفيهوش غير ولد واحد بس: سلام عليكم ...وعليكم السلام ورحمة الله بقولكو ايه يا كباتن من اولها كدة محدش يوقف حد مكانه وبتاع كل واحد فى مكانه .... مكان مين يا عم هى من اولها غباوة كدة هو فى حد غيرك واقف...معلش بردو يا جماعة الاحتياط واجب...لا واجب بردو...انتو جايين الانتر فيو عشان الوظيفة مش كدة...يرد على: لا جايين ندور على عروسة...والله معاك حق دة حتى الخير كتير اهو جنبك...

خالد: قولى انت لهجتك بورسعيدى انت من بورسعيد...اخوك باسم من بورسعيد خريج تجارة وانت...انا خالد ودة على من اسماعيلية خريجين تجارة بردو...زمايل دراسة يعنى والله ليكو وحشة...ربنا يخليك يا رب بس قولى هى الشغلانة دى ليه كل اللى متقدمينلها بنات كدة ليه...والله دة اول سوال جه على بالى بردو اول ما دخلت المكان بس ملقتلوش اجابة غير ان الشباب لسه نايم او راحت عليه نومة واكيد لما هيصحوا هيجو هيروحو فين يعنى...

على : بسم الله ما شاء الله لا شكلك نبيه يا باسم طب والبنات دى ما اكيد ليهم اخوت لما المنبه صحاهم بدرى ما صحاش اخواتهم ليه...يا عم اسكت ان كيدهن عظيم اكيد كانو عاملين المنبه سايلنت هما دول بيغلبو يابا...لا نبيه نبيه يا باسم...ربنا يخليك يا رب...

خالد : بس فى حاجة طمنتنى دلوقتى...خير...لما كل المتقدمين بنات اكيد الوظايف اللى تنفع ليهم هما هيخبطوا مع بعض فيها انما الوظايف اللى للولاد هيبقى محدش متقدم ليها غيرنا واكيد هيخيرونا كمان نشتغل ايه براحتنا...
    باسم : انا اقل من جارسون مش هقبل...على : يا راجل جارسون ايه دة اقصى طموحك خليك متفائل قول بس نشتغل وخلاص اى حاجة...خالد: لا ان شاء الله هياخدونا مرشدين سياحين او استقبال فى اى فندق كبير وبعد كدة احنا نتصرف وبجهدنا نكبر...

ويخرج واحد من اللى شغالين فى الشركة ويقولهم : ششششششششش كله يسمع عشان نخلص يا جماعة الولاد هتدخل الاول عشان ننجزهم ونفضالكم قصدى عشان عددكم كبير هما 3 بس يلا هتدخلو انتو التلاتة الاول بسرعة عشان ورانا ناس كتيرة...

ويدخل التلاتة ويلاقو جوة صاحب الشركة ومعاه سكرتيرة زى ما الكتاب بيقول ويقولهم وتنده خالد...ايوة...ها احكى...تحبى احكيلك حدوتة معينة ولا حاجة تختاريها...انت جاى تهزر...لا جاى احكى...ماله دة يا فندم...

صاحب الشركة: خلاص انتى يا انجى انا هكمل...قولنا يا خالد مؤهلاتك...انا خريج تجارة ومخلص جيش وبتكلم انجلش بامتياز وبستخدم الكمبيوتر بامتياز بردو...هايل هايل دى امكانيات عالية اوى...ربنا يخليك يا فندم ...طب يا خلود عشان مطولش عليك واعطل زمايلك اولا احنا محتاجين ناس معاها لغات غير الانجلش خالص عايزين ناس بتكلم روسى او المانى او ايطالى او اسبانى لان عندنا انجلش كفاية اوى وكمان معاك شهادات بتقول انك بتستخدم الكمبيوتر بامتياز...لا يا فندم مش معايا بس حضرتك جربنى فى اى حاجة وهتشوف...يا ابنى انا هنا مش عشان اجرب انا باخد الاكفا والاجهز عموما تقدر تستنى برة لحد ما نخلص ونعلن عن الوظيفة المناسبة ليك...حاضر يا فندم...

ويخرج خالد برة ويستنى على اللى خرج له بعد دقيقة واحدة بس وهو بيضحك: ايدة انت خرجت بسرعة ليه...يعنى انت مخرجتش بسرعة...ايوة بس انا طولت شوية يعنى... يا عم انا سمعت كل كلمة معاك واول ما ندهلى قولتله حضرتك انا نفس امكانيات ومؤهلات خالد بالظبط دة احنا حتى احنا الاتنين من اسماعيلية راح على طول قالى اتفضل استنى معاه برة...

وهما بيتكلمو يخرج باسم : ايدا ايدا انت كمان خلصت بسرعة...ايوة اصل انا لما ندهلى قولتله انا نفس امكانيات خالد وعل بس افرق عنهم فى حاجة...ايه هى يا فالح...قولتله انا من بورسعيد ابعد من اسماعيلية شوية...قالى طب خد الباب فى ايدك واستنى برة شوية...

خالد:ايدا مش ملاحظين حاجة البنات راحت فين مفيش ولا بنت...اه صح راحو فين...باسم: اكيد استلمو الشغل مش قولتلكو دول ما بيغلبوش يابا...ويعدى الموظف بتاع الشركة ويساله خالد...هو البنات اللى كانو هنا راحو فين مدخلوش ليه الانترفيو...لا البنات مجرد بيدخلو لنائب الشركة يبص عليهم بصة واللى تنفع بتسجل اسمها ورقمها وتشى بس...اه كشف هيئة بس يعنى...بالظبك الله ينور عليك...

وبعد شوية يخرج العامل ويعلق اعلان على الحيطة...مطلوب فتيات للعمل بمجال السياحة بشرم الشيخ والغردقة بمرتبات عالية...
    خالد: ايدا بعد كل اللى كانو هنا لسه عايزين بنات وكمان بمرتبات عالية...مش قولتكلو دول ما بيغلبوش يابا...طب واحنا اشتغلنا ايه يا خالد...وتخرج السكرتيرة وتنده على خالد وعلى وباسم: ايوة احنا مستنيين من بدرى ومعرفناش فى شغ لينا ولا نمشى...لا فى طبعا احنا اخترناكو تشتغلو فى فندق كبير فى شرم...حلو اوى وامتى هنبدا...استنى يا على هنشتغل ايه بالظبط...هتنزلو شيش وطلبات على البحر...
    باسم : على ابحر والله فيكو الخير اهو يبقى طراوة بردو مش قولتلكو كيدهن عطيم...السكرتيرة: ايه رايحين فين....رايحين نشيش بقى شوية عشان جالنا صداع جامد اوى...

وينزل خالد وعلى وهما متضايقين جدا ويحصلهم باسم...يا جماعة عادى ولا يهمكم دى ناس فاضية ومش مقدرين قيمتنا فى البلد دى المهم انى اتعرفت عليكو والله دى احلى حاجة النهادة...واحنا كمان يا باسم حصلنا الشرف والله...انتو لازم تيجو بورسعيد وشوفو باسم هيعمل معاكو ايه هناك...ان شاء الله يا باسم...طيب يلا انا هسيبكو بقى ودى ارقامى معاكو وانا اخدت ارقامكم موبيلات بقى ها...

ويودعهم باسم ويركب خالد وعلى العربية وهما محبطين جدا مش عشان الشغل راح بس عشان الطريقة غير الادمية اللى اتعاملو بيها وحاسو بالاهانة شوية ورجعوا طول الطريق لاسماعيلية وهما ساكتين وفجاة يكلم على: على فكرة يا خالد احنا بردو السبب لاننا معملناش اى حاجة بعد ما اتخرجنا ولا خدنا كورس ولا شهادات كمبيوتر ولا لغة ولا اى حاجة...ماهو على ايدك يا على انا جربت مليون شغلانة وكمان موت بابا لخبطنا كلنا ومكنش ينفع اخد اى حاجة من الحاجات دى...الله يرحمه خلاص سيبك متفكرش ان شاء الله ربنا هيعدلها واكيد هتتعدل قريب ان شاء الله....
    سما/عاشقة عبد الوهاب
    سما/عاشقة عبد الوهاب
    مشرفة قسم اللاعب محمد عبد الوهاب (رحمه الله)
    مشرفة قسم اللاعب محمد عبد الوهاب (رحمه الله)

مُساهمة من طرف سما/عاشقة عبد الوهاب الخميس ديسمبر 27, 2007 10:34 pm

مرسىىىىىى اوووووووووى ليييييييييييك..............................
    آية عماد
    آية عماد
    عاشق ذهبي
    عاشق ذهبي

مُساهمة من طرف آية عماد الأربعاء فبراير 20, 2008 10:43 am

الله عليك يا جميل

اية الكلام الجامد دة

بجد جميييييييييييييييلة قووووووووووووووى

ومشكووووووور يا عثل ع القصة الجميلة دى

ارق تحياتى وتقبل مرورى

الوقت/التاريخ الآن هو السبت سبتمبر 21, 2024 12:39 pm